Tweed Amp Project
More Amps
12AX7 / ECC83 rør
Rørbestykning i en 5E3 Deluxe Amp
Rørskift i en Fender Deluxe RI
Guitarforstærkere og deres rør
e-mail me

12AX7 / ECC83 rør - Sådan lyder de!

<h1>12AX7 / ECC83 rør - Sådan lyder de!</h1>

Jeg har gennem de sidste 4 - 5 år gennemlyttet flere hundrede primært New Old Stock (NOS) rør – især indgangsrør ECC83 / 12AX7 og varianter heraf, udgangsrør: 6L6 og 6V6, som er de udgangsrør jeg anvender i de 1950'er style Tweed forstærkere jeg selv bygger, samt ensretterrør 5AR4, 5V4, 5U4 og 5Y3.

Inden da havde jeg benyttet forskelige nye Sovtek, Electro Harmonix, JJ/Tesla, Ei Yugoslavia, Ruby, Groove Tubes samt de russiske og kinesiske standardrør, der sidder i nye Fender og Marshall forstærkere. Både ind- og udgangsrør.

Fælles for alle disse nye rør var, at de som nye sådan set fungerede som de skulle, sjældent støjede og sjældent var mikrofoniske. Et generelt problem var dog holdbarheden, da flere af rørene faktisk gav problemer efter relativt kort tids brug. Samtidig havde jeg en nagende fornemmelse af ”at det burde kunne blive bedre”. Sagt på en anden måde, savnede jeg den varme, glans og detaljerigdom i lyden i mine point-to-point loddede Fender forstærkere, jeg kunne huske fra gammel tid – i 1970’erne og 1980’erne. Der manglede ligesom et eller andet – ”saft og kraft” om man vil.

Det der satte mig i gang med at lytte på rør, og virkelig fik mig til at spærre øjne – og ører – op, var da jeg ved et tilfælde fandt et engelsk Mullard ECC83 i en brugt 1980’er Fender Rivera Deluxe Reverb II forstærker jeg havde købt. Da jeg sammenlignede dette rør med de nye Sovtek, Electro Harmonix og JJ/Tesla rør jeg ellers brugte var jeg solgt. Helt og aldeles! Der var bare såååå stor lydmæssig forskel på det ca. 30 år gamle Mullard rør og de nye rør jeg ellers havde til rådighed. Med Mullard røret fik jeg pludselig noget af den varme, glød og dynamik i lyden jeg havde savnet.

En interessant opdagelse var, at jo mere jeg lyttede på de fine gamle ”Old Stock” eller ”New Old Stock” (NOS) rør jeg købte, jo mere gik det op for mig, at preamp-rør kan bruges til at optimere lyden i en forstærker, da f.eks. amerikanske rør som RCA, TungSol, General Electric og Sylvania, har en helt anden klangbalance end tilsvarende vesteuropæiske rør som Mullard, Philips, Telefunken, Brimar, Siemens og Valvo. Fælles for disse vintage rør er dog, i hvert fald efter min mening, at de alle er langt mere musikalske end de rør, der produceres i dag.

Jeg vil her forsøge at beskrive mine oplevelser med de mest almindelige ECC83 / 12AX7 rør, som kan skaffes fra ind- eller udland i dag. For overskuelighedens skyld vil jeg begrænse mig til ECC83 / 12AX7 typerne, da listen ellers vil blive alt for lang. Alle rør er testet med og uden pedaler i min egen modificerede 5E3 Tweed Deluxe Amp (clean preamp, stor udgangstransformator, 6L6 rør) med en Weber 12A150T alnico højttaler, i en Victoria Tweed Deluxe med en Celestion Alnico Blue højttaler og en Victoria Tweed Bandmaster med 3 stk. Jensen P 10 Q alnico højttalere. Guitar: John Suhr Classic med V60LP pickups.

Først de nye...

Fender og Marshall 12AX7A ”Made in China”: Glem det! Disse rør egner sig ikke til musik. Ingen bas, tilbagetrukket diskant. Mellemtonen er flad (2-dimensional) og livløs i klangen. Holder ofte kun kort tid før de skal skiftes.

TAD 12AX7A-C “Select”: Kina-rør med same opbygning som ovennævnte Fender/Marshall rør, men med skinnende sølvfarvet pladestruktur, hvor Fender/Marshall Kina 12AX7A røret er almindeligt gråt i farven. Dette rør er en nyere version af ovenstående, og har en mere klar og defineret tone end ovenstående. Røret har dog en spids og metallisk 2-dimensional mellemtone og diskant, der hurtigt virker trættende.

Electro Harmonix 12AX7EH: Udviklet af Reflektor fabrikken i Rusland (samme som laver Sovtek). Stram og kontant lyd med fremhævet præsens og ”spark” i øvre mellemtone/nedre diskant. Udmærket rock-rør men mangler varme og 3-dimensionalitet. Støjsvagt. De nyeste eksemplarer af dette rør (2005 – 2007) jeg er stødt på, har en alarmerende kort levetid. Over 50% af de testede rør jeg har prøvet målte allerede efter få måneders brug under minimum acceptabelt på min rørtester.

JJ ECC83S (”S” for Selected): Varmere klang med pæn bas, mellemtone og diskant, og uden det ”spark” i nedre diskant som E.H. røret har. Desværre står lydbilledet lidt mere rodet og upræcist end de bedste nye rør. Er dog et bedre og mere all-round ECC83/12AX7 rør end de ovennævnte russiske – og kinesiske rør, men stadig ikke på højde de gode NOS rør. Som de fleste andre nye rør, har de eksemplarer af JJ ECC83S som jeg har hørt, en kedelig tendens til at blive flade og livløse i klangen efter få måneders brug.

TAD E83CC High Grade: Identisk med JJ ECC83S men udvalgte low noise eksemplarer, der måler så tæt på perfekt som muligt. Lyden er den samme som JJ røret.

Ei Yugoslavia 12AX7 / ECC83: Fremstilles som navnet siger i Ex-Jugoslavien på udstyr købt af Telefunken fabrikkerne i Tyskland. Findes i flere varianter og fås udover ”EI” logoet med bl.a. ”Siemens”, ”Philips”, ”Telefunken” og ”RCA” navn påtrykt. Det er dog ikke samme rør som disse!! Ei røret lyder rigtig godt – samme lyd og udseende som Telefunken NOS (se nedenfor) - men er desværre ikke anbefalelsesværdigt, da rørene, grundet dårlig produktionskontrol, generelt støjer og meget let bliver mikrofoniske.

Tung-Sol 12AX7 Reissue: Hér er et nyt russisk rør der giver smæk for skillingen, vel at mærke hvis man er ude efter et rør, der spiller helt clean. Hele frekvensområdet står meget dynamisk og med masser af punch. Samtidig præsenterer røret lydbilledet pænt 3-dimensionelt. Ulempen ved TungSol 12AX7 Reissue er, at røret mangler den musikalske evne til komprimere når det presses, så i stedet for at ”synge” bliver lyden hård og kantet.

Groove Tubes/Fender GT-12AX7/Sovtek 12AX7WA (Russia): Flad to-dimensionel lyd, udynamisk bas, tilbagetrukket diskant. Mat, livløs og metallisk i klangen. Forvrænger. På plussiden skal det nævnes at røret er støjsvagt.

Groove Tubes GT-12AX7M: ”M” for Mullard-kopi. Dette er det nyeste og dyreste skud på Groove Tubes liste over 12AX7/ECC83 rør, og markedsføres som det lydmæssigt tætteste, man kan komme på de eftertragtede originale engelske Mullard ECC83 rør fra 1960’erne og 1970’erne. Har en intern opbygning, der i udseende minder om Mullard. Lydmæssigt er dette rør klart bedre end næsten alle de øvrige nye rør, bortset fra det nye Tung-Sol 12AX7 ”Reissue” rør, idét røret har en meget mere musikalsk og veldefineret, 3-dimensional fast mellemtone og levende diskant end de øvrige. Der hvor røret ikke kan måle sig med et ægte NOS Mullard, er med hensyn til dynamikken i basområdet, hvor Groove Tube røret er lidt for tilbageholdende og ”tamt” i klangen. Samtidig har dette rør heller ikke Mullards helt suveræne forvrængningskarakteristik, som nok er den primære årsag til Mullard rørets popularitet. Update april 2007: Har netop hørt nyeste generation af dette rør. Nu er bas, mellemtone og diskant dynamisk i balance, men til gengæld er klangen blevet decideret mørk, helt uden den ”Mullard” glans, den tidligere version havde.

Og så NOS rørene...

RCA 12AX7A / 7025 Shortplate (USA) Greyplates: Originalrøret i 1960’er Fender forstærkere. Lys sprød 3-dimensional klang, der får hver enkelt streng til at stå tydeligt og klart i lydbilledet. Stram, fast, klart detaljeret bas, mellemtone og let fremhævet diskant. Fremragende til humbucker pickups. Meget velegnede til guitaramps, hvor ekstra luft og detaljer i klangen ønskes!

RCA 12AX7 Longplate Blackplates (USA) 1950’er produktion: Meget neutralt og detaljeret lyd, med mere varme og uden den relativt lyse diskant RCA Shortplate røret har. Åbenhed og 3-dimensionalitet er rekord høj!

Sylvania 12AX7A (USA): Originalrøret i 1970’er og 1980’er Fender forstærkere. Mere fyldigt klingende i mellemtone og diskant men mindre detaljeret end RCA rørene. Bassen lidt mere tilbagelænet og rodet end RCA. Stadig forholdsvis lys klang i forhold til f.eks. Mullard (se nedenfor). (findes også med Philips USA logo, da hollandske Philips købte Sylvania i ’70erne). Perfekt til Stratocasters. Bliver desværre relativt let mikrofoniske grundet meget høj gainfaktor. Billedet nedenfor viser Sylvania Longplate rør med ”Baldwin” Logo.

Philips JAN 12AX7 (USA): Ikke det samme rør som Philips Holland ECC83. Dette amerikanske Philips rør er lavet på Sylvania fabrikkerne, som Philips købte i starten af 1970erne. Lydkvaliteten er meget lig de tidligere Sylvania rør nævnt ovenfor. Betegnelsen ”JAN” er en forkortelse af Joint-Army-Navy som angiver at røret er lavet til USA's hær og flåde.

General Electric GE12AX7WA (USA) Longplates og Shortplates: 1950-80’er produktion. Temmelig fremtrædende mellemtone og lidt mindre detaljeret i diskanten end RCA og Sylvania. Tilbagetrukket bas. Den fremtrædende mellemtone gør, at dette rør ikke går godt sammen med f.eks. Celestion Vintage 30 enheder, der også har en markant fremtrædende mellemtone. Til gengæld er røret fremragende til at tæmme forstærkere med generel tendens til for lys/skarp diskant. GE rør kan altid kendes på, at de har rørets typebetegnelse (f.eks. 12AX7) ætset ind i glasset.

Mullard ECC83 (England): Legendarisk rør, der var standardrør i 1960’er engelske Marshall og VOX forstærkere. Har en markant anderledes lyd end de amerikanske rør: Meget mere ”kick” i bas og nedre mellemtone og en relativt mørkere diskant end amerikanerrørene. Meget 3-dimensionel lyd – d.v.s den enkelte streng står helt klart og kontant i lydbilledet med masser af luft omkring tonen. Vil man have Marshall ”crunch” er dette simpelthen røret, da det også er pågående og meget dynamisk! Meget holdbart 10 – 20 år! Billedet nedenfor viser forskellige versioner af Mullard ECC83.

Philips ECC83 (Holland): Philips ECC83 er i mange tilfælde identisk med Mullard ECC83, da Philips i Holland ejede de engelske Mullard fabrikker. Faktisk lavede Philips rør for en hel del andre kendte rørfabrikanter, sandsynligvis fordi man lånte produktionskapacitet hos hinanden, når der var travlt. Philips har derfor leveret rør ”branded” med andre navne som: Mullard, RCA, General Electric, Amperex, Valvo, Siemens, Telefunken, Hammond og Fisher. Den eneste måde at holde styr på dette er ved hjælp af Philips rørenes produktionskoder, der angiver hvor og hvornår et rør er lavet.

Telefunken ECC83 (Tyskland): Utrolig detaljeret klang hvor ingen del af frekvensområde fremhæves særligt. Alt fra bas til diskant præsenteres flot 3-dimensionelt - klart og meget afslappet og helt uden forvrængning. Ikke pågående i lyden som Mullard, så dette er ikke røret for Heavy-drengene, da det sammenlignet med Mullard kan virke for pænt i klangen! Meget holdbart 10–20 år!

Brimar ECC83 (England): Varmere og blødere klang end Mullard ECC83. Et fabelagtigt godt rør til hidsige forstærkere, der ønskes neddæmpet til mere allround brug.

Siemens ECC83 (Tyskland): Findes både som ægte vesttysk producerede rør, men desværre også i store mængder som re-brandede EI-Jugoslavia rør. Så pas på! Det originale ægte tyske Siemens rør har en klangstruktur, der ligger et sted midt imellem Philips/Mullard og Telefunken. Ikke så klangligt detaljeret som Telefunken og ikke så eksplosivt dynamisk som Philips/Mullard, men et rigtig godt all-round rør med forholdsvis slank klangbalance. Billedet nedenfor viser et EI Yuguslavia rebranded ”Siemens” ECC83 og et Philips Holland branded ”Valvo” ECC83.

Valvo ECC83 (Tyskland og Holland): De hollandsk producerede Valvo ECC83 er 100% identiske med Philips ECC83 (Holland). De tysk producerede Valvo ECC83 ligger lydmæssigt som en mellemting mellem Mullard og Telefunken. Mullard punch og Telefunken klarhed. Bemærk den skrå, ca. 45 graders vinkling, af det reflekterende lag i toppen af røret. Disse rør er efterhånden meget svære at få fat i!

Tung-Sol 12AX7 (USA): Kvalitets- og lydmæssigt helt på højde med RCA 1950’er og 1960’er 12AX7. Slank lydkarakter med godt ”bid” i mellemtonen, og en meget afbalanceret silkeblød diskant.

RCA 5751 (USA): Militær version af RCA’s 12AX7A rør, med 70% gain i forhold til 12AX7 rørets 100% gain. Den lavere gain gør dette rør ideelt som 1. indgangsrør i guitaramps, hvis man ønsker lavere forvrængning og bedre kontrol med lyden. Lyder ellers som RCA 12AX7A, det vil sige ret lyst og meget detaljeret i klangen.

General Electric 5751 (USA): Ligesom RCA 5751 er dette et rør med lavere gain end standard 12AX7 rør. Lydkarakteren er meget lig GE 12AX7, med en fremtrædenden mellemtone og en let tilbagetrukket bas og diskant, hvilket gør røret særdeles velegnet til at tæmme forstærkere med meget skarp/spids diskant.

Dette var en oversigt med mine rent personlige oplevelser af en række af de ECC83 / 12AX7 rør jeg har i min samling. Nogle vil måske savne omtale af andre rør eller rørtyper, andre vil måske være lodret uenige med mig i mine betragtninger – men forhåbentlig kan gennemgangen hjælpe interesserede, som ønsker at få et lidt større kendskab til og viden om junglen af 12AX7 / ECC83 rør.

Lars Reinau
23 45 34 21


 

 


 

|Tweed Amp Project| |More Amps| |12AX7 / ECC83 rør | |Rørbestykning i en 5E3 Deluxe Amp| |Rørskift i en Fender Deluxe RI| |Guitarforstærkere og deres rør|